THEE

poolsevis_voor

Voor een korte registratie: klik hier THEE
THEE (2007) is de derde voorstelling van Poolse Vis. In THEE uit Poolse Vis haar kritiek op het gedrag van de mens in een a-communicatieve en snelle maatschappij op een humoristische manier.

About THEE (TEA):
‘… THEE has stubborn absurd humour. Sometimes light-hearted, sometimes jet-black. Friendship, competing with one-another and sexual attraction: the actresses Agema and Voskamp don’t need more than a few teabags to create their own theatre reality. … This delicious, tricky tea-party climaxes with a bewilderd psychotic finale.’ (Belgian newspaper ‘De Morgen’.)

thee5

Concept en spel: Inge Voskamp & Eveline Agema
Begeleiding en eindregie: Merel van Gaalen
Productieleiding: Karlijn Vriend
Kostuumadviezen: Femke Agema & Laura Beuze
Lichtontwerp: Tycho van Iwaarden
Grafisch ontwerp: Bas Koopmans

Met dank aan: VSB-fonds, Normafonds, Gemeente Hoorn, Intermaris Jubileumfonds, IntermarisHoeksteen, Hoorn 650, Baster, Toon van de Wijdeven, Leo Agema, Laura Beuze

Recensie THEE, De Morgen, 16 mei 2008:
OP THEEVISITE MET KNALLEND THEATER
GENT ‘…..En lang niet alleen Gentse kunstenaars weten de Brugse Poort liggen zo blijkt in de garage van Harrie en Anita in de Boerderijstraat. Het Nederlandse gezelschap Poolse Vis, opgericht door Eveline Agema en Inge Voskamp die elkaar ontmoetten binnen de theateropleiding in Zwolle, presenteert er de performance THEE (****).
Een actrice komt gepakt en gezakt met een koffer de garage binnenwaaien.
Draait onwennig rond tot de andere actrice, de wc-rol nog in de hand, op de proppen komt. Een onwennige begroeting met angst voor vuile handen volgt. Ze vertolken twee oude jeugdvriendinnen, di elkaar sinds lang niet hebben gezien, maar hun fascinaties zijn nog steeds dezelfde. Heeft de ene als hobby theezakjes verzamelen, dan is de andere geobserdeerd door vogels: meer bepaald in het nabootsen van hun geluiden en gedragingen.

thee2

Het theater van Poolse Vis sluit aan bij het vrijwel woordeloze mimetheater dat ook Nederlandse jonge makers als Lotte van den Berg en Jetse Batelaan typeert. Of hoe met weinig woorden net heel veel kan worden gezegd via beweging en mimiek. Bij Poolse Vis wordt dit nog eens gelardeerd met eigenzinnige absurde humor, soms lichtvoetig, soms gitzwart. Vriendschap, competitiedrang en seksuele aantrekking: actrices Agema en Voskamp hebben weinig meer nodig dan enkele theezakjes om hun theaterwerkelijkheid te creeren. Hun dans die ontaardt in een verbijsterd psychopatische einde is de climax van deze heerlijke verraderlijke THEE-visite.’ (door Liv Laveyne)

Top10-lijstje van Liv Laveyne (theaterrecensente Vlaams Dagblad De Morgen) december 2008:
1. The Broken Circle Breakdown Featuring the Cover-ups of Alabama, Compagnie Cecilia l Een voorstelling die onder je vel kruipt en zich als een lancetworm in je hersenen nestelt.
2. Pubers bestaan niet, Ontroerend Goed/KOPERGIETERY l Een gedurfde performance met pubers, over pubers en voor pubers die zichzelf geen pubers vinden en volwassenen die heimwee hebben naar de tijd waarin ze pubers waren maar het niet geweten wilden hebben.
3. Appris par corps, Compagnie un loup pour l’homme l Kippenvel! Niet alleen door de halsbrekende toeren, maar ook door het raffinement waarmee de twee acrobaten een dansgevecht aangaan.
4. De grote mond, SKaGeN l
Acteur Valentijn Dhaenens rijgt politieke speeches aaneen tot een solo met een veelheid aan stemmen waaruit blijkt hoe verbijsterend actueel de geschiedenis blijft.
5. Wolf, Kommil Foo l Kommil Foo ten voeten uit: schoonheid destilleren uit het mank lopende leven.
6. Picasso striptease van een genie, Cour & Jardin l Een kroniek van de twintigste eeuw die boogt op de vertelkracht van een auteur (Filip Vanluchene) en een acteur (Jef Demedts). Intellectueel prikkelend, grappig absurd en ontroerend.
7. Altijd prijs, Compagnie Cecilia l Het kleine podium schokt. Meer dan die paar vierkante meter heeft regisseur Arne Sierens niet nodig om een indringende pas de deux te creëren.
8. Thee, Poolse Vis l Een heerlijk verraderlijke theevisite is dit bewegings- en danstheater van het jonge Nederlandse gezelschap Poolse Vis.
9. Uw zoete 666, Xander De Rycke l De Rycke toont zich met zijn debuut een geboren stand-upper: scherpe observaties, eigenzinnige interpretaties en lak aan rode draden.
10. Collateral damage, Eisbär l Enerverend, vervelend, intrigerend. Binnen een stramien van voortdurende herhaling test Eisbär het uithoudingsvermogen van performers en toeschouwers.

thee1